Popis třídy: 

Naše třída Hvězdiček je tvořena dětmi převážně předškolního věku. Byla otevřena 1.9. 2016 a je součástí domu v němž již před pěti lety vznikla naše CMŠ Ovečka v Olomouci. Třída Hvězdiček je však samostatná a nachází se v přízemí domu na levé straně směřující ke kapli sv. Jana Sarkandra.

Činnosti všech dětí realizujeme hravou formou v dopoledním i odpoledním čase a předškolní děti cíleně připravujeme na vzdělávání základní školy. Snažíme se rozvíjet fantazii, tvořivost, hudební dovednosti, rozumové poznatky apod. Upevňujeme zvládání rytmizace s pohybem, poznávání hudebních nástrojů. Neopomíjíme další vzdělávací činnosti - pohybové, pracovní i výtvarné, matematické, apod. Všechny tyto činnosti probíhají hravou formou v dopoledním i odpoledním čase.

V naší třídě se s dětmi cíleně připravujeme na vzdělávání v základní škole. Činnosti realizujeme hravou formou v dopoledním čase, jejich charakteristikou je vzbuzení zájmu dětí o učení se a vzdělávání. Podporujeme v dětech dovednosti, které předcházejí čtení a psaní, matematické a číselné představy, komunikační a grafické dovednosti. Nezapomínáme také na rozvíjení dětského světa fantazie a tvořivosti. Uskutečňujeme tématické vycházky i výlety za poznáním přírody.

 

                                                                                   

 

TŘÍDA SRDÍČEK ico 1

Naše třída je nejroztomilejší :). Máme podnětné prostředí. Třídu navštěvují děti v rozmezí 3-5 let. V zadní části třídy máme klavír, panáka na skákání, ovál, kde se společně setkáváme a povídáme si o různých tématech. Také tady máme pomůcky k tělovýchovné chvilce. 

Dětiimage 67194625

 

 image 50397953   image 50417921

 

 

 

     image 67186433

image 67206145    image 50446337

 

 

 

MODLITBY ico 1

Za chleba dar, za díla zdar,bud Tobě Bože dík.

niepokalanaOTČE NÁŠ, VŠEMOHOUCÍ PANE ico 1

Otče náš, všemohoucí pane, 

otevř nám, svoje štědré dlaně.

Zveme tě ku našeme stolu,

přisedni, budeme jíst spolu. 

 

Pane Bože děkuji, ico 1

Najíme se a napiju,

HAM - HAM - HAM 

Ať to v bříšku mám. 

 

DÍKY ico 1

Díky, když usedáme k stolu, 

Díky cítíme se vesele, 

Díky, že ty a já jsme spolu, 

že jsme přátelé. 

 

Bože, otče dobrotivý  ico 1

jen z tvé milosti jsme živi 

u stolu je dosti místa, 

abychom mohli hostit Krista.

 

Ježíši, chlebe poslaný z nebe  ico 1anděl

My se ti klaníme, 

My jsme tu s tebou. 

 

CHYTNEME SE ZA RUCE  ico 1

Chytneme se za ruce, uděláme kruh.

Velkou radost mám, že tu nejsem sám.

Chytneme se za ruce, uděláme kruh. 

Pánk Báh nám to dal, že tu nejsme sám. 

 

 

IMG 1290IMG 1285

IMG 1292

IMG 1291IMG 1288IMG 1289IMG 1287IMG 1286IMG 1284

"Hlavním cílem juda je usilovat o osobní dokonalost, a prospívat tak světu.!

Hlavní cíle: 

  • Umožnění vykonávat sport všem lidem bez ohledu na věk nebo pohlaví
  • Využití prvků juda jako prevence úrazů a rozvoje pohybových schopností
  • Výchova úspěšných závodníků na republikové a mezinárodní úrovni

 

Základy Juda a zejména prevencimúrazů a rozvoje pohybových schopností budou probíhat ve třídě Hvězdiček každé úterý od 14 hod.

MAP III

map logo 2022 redNaše Církevní mateřská škola Ovečka v Olomouci  je zapojena do projektu Místní akční plán III vzdělávání Olomouc (MAP III).

Projekt je zaměřen na předškolní a základní vzdělávání. Cílem je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách, posílit komunikaci a spolupráci mezi učiteli navzájem, mezi zřizovateli, zástupci škol a rodiči.

Více informací o projektu najdete na webu http://map.olomouc.eu/.

Popis třídy

IMG 1301Naše třída Sluníček je heterogenní, sestavena z mladších dětí předškolního věku.  IMG 1302sluníčko

Činnosti všech dětí realizujeme hravou formou v dopoledním čase. Děti systematicky připravujeme na vstup do základní školy. Snažíme se rozvíjet fantazii, tvořivost, hudební dovednosti, rozumové poznatky apod. Upevňujeme zvládání rytmizace s pohybem, poznávání hudebních nástrojů. Neopomíjíme další vzdělávací činnosti - pohybové, pracovní i výtvarné, matematické, apod. Všechny tyto činnosti probíhají hravou formou v dopoledním čase.   zahIMG 1306

 

Činnosti realizujeme hravou formou v dopoledním čase, jejich charakteristikou je vzbuzení zájmu dětí o učení se a vzdělávání. Podporujeme v dětech dovednosti, které předcházejí čtení a psaní, matematické a číselné představy, komunikační a grafické dovednosti. Nezapomínáme také na rozvíjení dětského světa fantazie a tvořivosti. Uskutečňujeme tématické vycházky i výlety za poznáním přírody.

zah3zah1

zah4

 

 

 

IMG 1311

IMG 1310

IMG 1285IMG 1290

IMG 1284

 IMG 1297 1 IMG 1293 IMG 1298 IMG 1291IMG 1292IMG 1296IMG 1295

 

 

 IMG 1288IMG 1286IMG 1294

 

 

  

Foto

Foto

Mohu do školky?

 Brožurka                                                                                                                                              Informace

Příchod dítěte do mateřské školy, aneb co by každý rodič neměl opomenout

2020-10-13-msmb-návodJakmile přijde dítě do kolektivu, jeho život se otočí vzhůru nohama. Najednou je samotné mezi dětmi, které nezná a s paní učitelkou, která není máma, ani kdyby byla nejlepší učitelka na světě. Musí si zvykat na nové chutě i známých jídel a nový režim. A jeho imunitní systém se pasuje s dosud nebývalým množstvím virů a bakterií. Není divu, že malý předškoláček onemocní krátce poté, co začne chodit do školky. Za pár dnů či týdnů je však nemocný zas. A pak ještě jednou a znovu, až mají rodiče podezření, že jejich dítě je nemocné vlastně v jednom kuse. Proč jsou vlastně předškoláci tak často nemocní?

Imunitní systém dítěte se ve školce teprve vyvíjí. Až desetileté dítě má imunitu téměř takovou, jako dospělý. Jelikož existuje přes sto druhů virů, které způsobují běžné onemocnění, nezralý imunitní systém má co dělat, aby se s novými patogeny vypořádal. Některé děti bývají náchylnější k onemocnění i dědičně, nebo kvůli alergii.

      V kolektivu dětí, zvláště pokud jde o větší skupiny, kolují stovky různých druhů virů, desítky bakterií, mykoplasmat, kvasinek a parazitů. Na každé setkání s novým patogenem reaguje imunita dítěte standardním způsobem: dostaví se horečka, zvýší se prokrvení sliznic a sekrece hlenu. Dítě zkrátka onemocní. V tomto ohledu je dobré myslet na to, že po odeznění nemoci by vždy měla následovat optimálně až trojnásobná doba rekonvalescence, aby se imunita po „boji“ posílila. To je ale dnes bohužel nepřekonatelný požadavek, maminka musí nastoupit do práce, a tak je dítě většinou dalšímu ataku znovu vystaveno v době, kdy jeho imunita ještě zpracovává předchozí podnět a je dosud oslabena. Tento bludný kruh se v prvním roce či dvou ve školce neustále opakuje. Výsledkem jsou přeplněné čekárny dětských lékařů a pohotovostí, nervózní rodiče a naštvaní zaměstnavatelé. Pozdější nástup do školky může dopad zmírnit. Kvůli své ještě nezkušené, nevyzrálé imunitě jsou tedy děti, nadsazeně řečeno, takové chodící biologické bombičky. Ve školce se dítko nakazí patogenem, ten se v něm úspěšně první hodiny namnoží a dítě jej nevědomky – a v kolektivu svých vrstevníků s velkou úspěšností – předá dál. Kýchnutím, dotekem, přes hračky či lahvičku s pitím. Maminky, které dávají dítě před třetím rokem věku do kolektivu, tak musejí počítat s tím, že častěji než v práci budou muset být doma s nemocným potomkem. Pozdější nástup do školky přece jen znamená už zralejší imunitu, díky čemuž se dítě potkává s nemocemi postupněji a šetrněji. Bohužel, rodiče většinou tento fakt neradi slyší, a vše zhoršuje trend sázející na výkon, finanční příjem a životní úroveň. Osm běžných nachlazení za rok je v normě. Rodiče, kteří si neuvědomí, jak velkou zátěž imunita dítěte po nástupu do školky prožívá, též často podléhají panice, že s obranyschopností jejich dítka není vše v pořádku. V takových případech je důležité vědět, že 5 až 8 akutních infekcí, tedy běžných nachlazení, za první rok strávený v kolektivu jejich vrstevníků, je u dětí možné považovat za normu a o selhání imunity nejde. Závažné defekty imunity jsou naštěstí velmi vzácné a projevují se vážnými a takzvaně netypickými infekcemi. Samozřejmě ale není správné zcela rezignovat na to, že dítě prostě bude neustále nemocné. Rodiče by měli aktivně o imunitu svého dítěte pečovat a posilovat ji. Základem pro dobrou obranyschopnost je dostatek spánku, dostatečná fyzická aktivita na čerstvém vzduchu, kvalitní relaxace, která děti ochrání před stresem, a rovněž vyvážená strava. Velkou pomoc nezralé imunitě v boji proti infekcím představuje například podávání vhodných přírodních látek – vitamínů, imunoglukanů a stopových prvků. Ty je dobré dětem dopřát nejen ve stravě, ale i v kvalitních doplňcích stravy. Oblíbený je kupříkladu sirup Immun44, který obsahuje komplexní směs takzvaných polyfenolů sloužících k zásobování imunitního systému, biologicky aktivní vitamíny z čistě přírodních zdrojů, antioxidanty a další minerály i stopové prvky podporující správné fungování imunity.

Dětem jej lze podávat již od 3 let.                                               Autor komentáře: MUDr. Richard Rýznar

 

píseň Rýma                                     rýmaJe normální, že je dítě tak často nemocné?

Tuto otázku si položil asi každý rodič předškoláka, když si ze školky už po několikáté odváděl dítě s rýmou a kašlem. V první řadě je dobré vědět, co je ještě norma a co je už opravdu hodně. V normálním rozsahu je i 8 až 10 onemocnění za rok. Do normy ale nepočítají onemocnění s horečkou, které trvají více než 5 dní a potíže s dýcháním (například plný nos), trvající více než 10 dní. Počítejte také s tím, že děti s alergiemi horních cest dýchacích budou nemocné častěji, nebo budou mít výraznější příznaky onemocnění. Podívejme se na nejčastější dětské onemocnění konkrétněji.

 

Infekce uší

Malé děti jsou náchylnější k infekcím středního ucha, protože v dětském věku je Eustachova trubice krátká, tenká a více horizontální. Chladný vzduch způsobuje, že napuchne a zachycuje tekutinu ve středním uchu, čímž se stává dokonalým místem pro bakterie a viry. Dalším důvodem častých bolestí ucha u dětí je rezistentnost bakterií vůči antibiotikům. Přitom většinu bolestí ucha zvládnou děti i bez nich.

Při bolesti ucha s horečkou jděte k doktorovi okamžitě, pokud bolí ouško bez teploty a bolest nepřejde do dvou dnů s volně prodejnými kapkami, vyhledejte lékaře.

Normálně jsou dvě ušní infekce ročně do tří let.

Pokud má dítě ušní choroby v půlročních intervalech, nebo čtyři ročně, požádejte lékaře o odborné vyšetření uší.

Rotavirus

Většinu průjmových onemocnění a zvracení u dětí způsobuje vysoce nakažlivý rotavirus. Nejčastěji se vyskytuje na podzim a v zimě. Ve vzduchu žije několik dní, na povrchu přežívá až 7 hodin, a pokud se dotknete infikovaného povrchu, na rukách přežije i půl hodiny. Dostat rotavirus je tedy opravdu velmi jednoduché, i když si pravidelně myjete ruce. Do pěti let věku dostane rotavirus až 95 % dětí.

Normální jsou jedna až tři rotavirové infekce ročně.

Angína

Bolest v krku, potíže s polykáním, červené zduřelé mandle, někdy i s bílými ložisky a vysoké teploty signalizují, že vaše dítě právě překonává angínu. Angíny jsou častější na jaře a na podzim. Lékař by měl testem zjistit, zda se nejedná o bakteriální streptokokovou infekci, na kterou zabírají pouze antibiotika a důsledná léčba.

Jedna angína ročně je v normě, častěji záněty mandlí už patří do rukou odborného lékaře.

Nikdy nedávejte do školky dítě, které ještě bere antibiotika!

Zánět dýchacích cest

  • Infekce dýchacích cest se vyskytují zejména v zimě a v přechodu mezi létem a podzimem. Projevují se zvýšenou teplotou, plným nosem, kýcháním nebo kašláním a jsou nejčastějším dětským onemocněním. Nezaměňujte si je s chřipkou – tu způsobuje jiný virus. Nejčastějšími onemocněními dýchacích cest jsou:
  • Rýma - sopel, plný nos, bolest hlavy, kýchání

  • Zánět hrdla – bolest v krku, zvýšená teplota, únava

  • Zánět vedlejších nosních dutin (sinusitida) - bolest hlavy, plný nos, teplota

  • Zánět průdušek – kašel, teplota, malátnost, únava

  • Zánět dýchací trubice – kašel, teplota, malátnost, únava

 Přechozené a nedoléčené infekce horních cest dýchacích, rýmy, sople a kašel jsou příčinou opakovaných onemocnění.

 

Záněty dýchacích cest mohou mít děti až 8krát ročně. Lékař určí, zda jde o bakteriální nebo virovou infekci a podle toho nasadí léčbu. Pokud jsou rýmy a kašle opakované a trvají déle než týden až deset dní, požádejte lékaře také o alergologické či imunologické vyšetření.

                                                                               

 Jak omezovat nemocnost dětí v MŠ      

Nástup dětí do předškolního zařízení přináší řadu změn pro celou rodinu. Mění se denní režim rodiny i dítěte. Dítě se musí vypořádat s odloučením od rodičů a přichází do kolektivu vrstevníků. Tato zásadní změna pro dítě je mnohdy doprovázená výskytem častých nemocí.

Návštěva předškolních zařízení má pro dítě významný vliv na jeho duševní i fyzický rozvoj. Podle názoru Hygienické stanice (dále jen „HS“) je ale velmi důležité, aby byla dodržena určitá preventivní opatření, kterými můžeme předcházet zvýšené nemocnosti u dětí. Mezi zásadní preventivní opatření patří zejména očkování dětí a dodržování základních hygienických návyků.

  • Nemocné děti se léčí v klidu svého domova, ne ve školce.                                             píseň Bacil                                                           
  • Opakované infekce u dětí předškolního věku jsou normálním, běžným jevem, kdy se rozvíjí imunitní odpověď a buduje tzv. imunitní paměť.
  • Kromě kašlů a rým děti často onemocní i dětskými virózami, jako jsou neštovice či pátá dětská nemoc. I tato onemocnění k dětskému věku patří. Vzhledem k tomu, že jde o virová onemocnění, léčí se hlavně klidem, pobytem na lůžku a mírněním příznaků. Důležitá je dostatečná doba rekonvalescence (období po nemoci).
  • Pokud jsou však infekční epizody časté a mají závažný průběh nebo jsou provázeny netypickými klinickými projevy, v takových případech se jedná o poruchy imunitního systému, které již vyžadují speciální vyšetření u imunologa.
  • Nemocné dítě nepatří do předškolního zařízení, je zde velká pravděpodobnost přenosu infekce na ostatní děti. Buďte ohleduplní k ostatním dětem i personálu předškolních zařízení.
  • Nemocem lze předejít, když děti učíme správně si mýt ruce.

 

Podle Světové zdravotnické organizace se až 80 % všech infekcí přenáší špinavýma rukama. Veďte děti ke správným hygienickým návykům, naučte je správně si umývat ruce, a to zejména po použití toalety, po příchodu z venku, před jídlem, po smrkání, kýchání a kašlání či hraní si s domácími mazlíčky apod.

Podrobný návod, jak děti hravou a poutavou formou vést ke správnému a účinnému mytí rukou najdete níže v osvětovém letáku Státního zdravotního ústavu „Aby ručičky byly jako rybičky“, jehož nedílnou součást tvoří metodické pokyny, jak leporelo při práci s dětmi co nejlépe využít, aby si zásady techniky správné hygieny rukou děti osvojily co nejlépe.

 

Čím můžeme podpořit imunitu u malých dětí?  

► Správnou výživou u dětí spočívající v časté konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny, které jsou přirozeným zdrojem vitaminů.
► Pravidelným pohybem a pobytem dětí venku na zdravém vzduchu.                                píseň Ovoce a zelenina
► Vhodným oděvem pro dítě (adekvátní oděv a obuv k aktuálnímu počasí).
► V případě nemoci dítěte, dopřejte dítěti dostatečně dlouhou dobu pro léčbu a také následnou rekonvalescenci, předčasný návrat do kolektivu po nevyléčené rýmě může vést k další nemoci.
► Dítě potřebuje dostatečný odpočinek, dlouhý a nerušený spánek.
► Otužování dětí přispívá ke zvýšení imunity.
►Imunitu děti zvyšuje očkování.

   Ke zvýšení imunity vašeho dítěte lze doporučit i tzv. nepovinné očkování, a to zejména očkování proti pneumokokům, meningokokům a proti žloutence A. Pneumokoky vyvolávají závažné, život ohrožující onemocnění mozku a jsou též častými původci zápalů plic a zánětů středního ucha. Novorozenci mají očkování hrazeno ze zdravotního pojištění, a je chybou ho nevyužít. Meningokoky vyvolávají závažné fatální onemocnění mozku s velmi rychlým průběhem. V současné době jsou k dispozici očkovací látky proti meningokokům skupiny B, C, Y, které se v našich podmínkách vyskytují. I když vakcíny nejsou levné, dají vám jistotu, že vaše dítě je chráněno. Žloutenka A, tzv. nemoc špinavých rukou je infekční onemocnění s povinnou hospitalizací, následným dietním režimem nemocného a omezením pohybu pro všechny osoby v kontaktu s nemocným na dobu 50 dnů po nákaze. Doporučované očkování vzhledem k omezením, které se nemocného a jeho okolí týkají, je jednoznačným ziskem pro dítě a celou rodinu. Onemocnění je často zavlečeno z míst hojně turisty navštěvovaných (Itálie, Chorvatsko, Španělsko, Tunis, Maroko, Egypt), vakcína není sice levná, chrání však až 25 let.

Všechna tato očkování lze doporučit i personálu škol, který je vystaven vyššímu riziku přenosu infekce při práci s malými dětmi. Následná protiepidemická opatření v kolektivu, kde k výskytu onemocnění došlo, (která u žloutenky A trvají 50 dní) se očkovaných osob netýkají.

U dětí s častými respiračními infekcemi zvažte i očkování proti chřipce, které u nás není využíváno, u dětí má však velmi dobrý efekt, a např. v USA je 60 % dětí do 15 let věku každoročně očkováno. Také personál by se měl nechat očkovat, neboť toto očkování přináší jednoznačný profit.

Zdravotní pojišťovny přispívají na očkovací látky, je žádoucí příspěvky k těmto očkováním využít.

 

Přejeme Vám, aby Vaše dítě prožilo v předškolním zařízení jen radostné a obohacující chvíle.

 

 

Podkategorie