Tento týden jsme se s dětmi podívali do lesa. Začali jsme tím, že jsme se společně zamýšleli nad tím, co to vlastně les je, co v něm najedeme a koho zde můžeme potkat.

Představili jsme si jednotlivé části stromu – kořeny, kmen a koruna (větve a listy/jehličí). Potom jsme si společně takový listnatý strom poskládali z šátků a dekoračního materiálu přímo ve třídě. Pověděli jsme si také že máme dva druhy stromů jehličnaté a listnaté, pomocí obrázků jsme si vysvětlili, jaký je mezi nimi rozdíl, a nakonec jsme si představili hlavní zástupce těchto stromů v lesích – smrk, jedle, borovice, modřín, buk a dub. Obrázky jednotlivých stromů jsme srovnávali mezi sebou, hledali rozdíly mezi nimi a seznámili se s jejich plody (šišky, žaludy a bukvice). Následně děti přiřazovaly správné listy a plody k jednotlivým stromům. Potom jsme se zaměřili na houby. Povídali jsme si s dětmi, kdo chodí na houby do lesa, jestli mají houby rády a jaké houby například znají. Vysvětlili jsme si rozdíl mezi houbami jedlými a jedovatými a pověděli jsme si, že se houba skládá z nohy, kloboučku a prstence. A na obrázcích jsme si ukázali pár nejznámějších zástupců – mochomůrka zelená, mochomůrka červená, bedle, hřib dubový. Nakonec se děti zamýšlely nad tím, co ještě můžeme v lese najít k jídlu. Obrázky plodů (maliny, ostružiny a borůvky) děti přiřazovaly ke správným keříkům, učily se je správně pojmenovat a určit barvy jednotlivých plodů.

Poslední dva dny v týdnu jsme věnovali živočichům obývající les. Děti měly za úkol vyjmenovat co nejvíce lesních živočichů na které si vzpomenou. Potom jsme si ukázali obrázky některých hlavních představitelů lesní fauny – prase divoké, jelen, srnec, jezevec, ježek, liška, medvěd, vlk, veverka, datel, sova a zajíc.  Děti poznávaly jednotlivá zvířata na obrázcích, učily se je správně pojmenovat a společně jsme zkusili imitovat zvuky které jednotlivá zvířata vydávají. Nakonec děti sestavovaly zvířecí rodiny, měly za úkol přiřadit jednotlivá mláďata k jeho rodičům a všechny členy rodiny (samec, samice a mládě) správně pojmenovat. Naše seznamování s lesními zvířaty zakončila v pátek přednáška dvou studentek veterinární školy s názvem „Máme rádi zvířata“, během které se děti seznamovaly s různými zvířaty, které můžeme najít v lese, v zoo nebo na statku/doma a taky se dozvěděly kdo se o ně kde stará – v lese myslivec, v zoo ošetřovatel a doma hospodář nebo maminka.

Mimo jiné jsme také cvičili, seznámili jsme se s cvičením inspirovaným lesem „Strom“, během kterého jsme znázorňovali růst stromu od semínka až po velký silný strom. Dále se děti seznámily s novou pohybovou říkankou „Stromeček“ a zahrály si různé pohybové hry jako např. „Na myšky“ či „Hříbeček“. Naučily jsme se novou písničku „Vašík houbař“ a společně jsme si také zazpívali písničku „Běží liška k Táboru“ za doprovodu Orffových hudebních nástrojů.

Na kostce lásky jsme si pro tento týden vykutálely úkol „Milovat druhého jako sebe“, s Matýskem a Bětuškou jsme si pověděli příběh ilustrující toto motto, vysvětlili si, co to vlastně znamená a děti se snažily celý týden podle toho chovat.

I výtvarné aktivity tohoto týdne se nesly v duchu tématu týdne a během jejich tvoření si vyzkoušely různé výtvarné techniky. Děti tvořily krajiny z podzimního listí, jehličnaté stromy, vymalovávaly obrázky různých lesních zvířátek či tvořily sovy.

Odpoledne děti odpočívaly při četbě knih „Povídání o pejskovi a kočičce“, „Žofka“ a „Pohádky skřítka Medovníčka“. Poslouchaly audio pohádky „Kája Mařík“ a během odpoledních výtvarně pracovních aktivit obkreslovaly a vymalovávaly lesní zvířátka, tvořily mochomůrky červené, ježky či les. Také si zahrály spoustu her jako například „Na myslivce“, „Zvířátka“ – během které děti hledaly stopy které patří jednotlivým obyvatelům lesa, a nakonec si v pátek poskládaly puzzle „Náš les“ a pomocí ALBI tužky si zkoušely identické zvuky zvířat.

„Stromeček“IMAG0746

Stojí, stojí stromečky,

mají pěkné větvičky.

Na nich listy, jehličí,

ať tu nikdo nekřičí.