V tomto týdnu jsme se zaměřili na znalosti o lidském těle. Pondělí jsme zahájili motivační pohádkou „Jak se chtěl medvěd dozvědět, jak vypadají děti“.
Povídali jsme si o tom, jak se lidé liší od zvířat (srst na hlavě x vlasy, čumák x nos, drápy x nehty, …), hráli jsme hry na opakování a ukazování názvů částí lidského těla jako např. „poslouchej, dívej se a opakuj“, „lepidlo se vylilo“, zazpívali jsme si písničku „Sem a tam“, trénovali jsme rovnováhu na kladině a kotouly. Pobyt venku jsme strávili pohybovými hrami.
V úterý si děti povídaly o trávicí soustavě – o tom, co se děje s potravou, když ji sním. Prohlížely si encyklopedii, pojmenovávaly orgány podle omalovánky. Poté nás navštívil otec Rudolf s katechezí na téma „advent“.
Ve středu měly děti volný výběr aktivit k tématu lidského těla – dřevěné skládačky, okénkovou encyklopedii, skládání orgánů z filcu na filcového panáčka a dokreslování omalovánek.
Ve čtvrtek jsme společně dokončovali papírového panáka v životní velikosti – dolepovali jsme mu plíce, srdce, trávicí soustavu, dokreslovali jsme tepny a žíly, lepili jsme papírového panáčka z geometrických tvarů. Děti pracovaly s písmeny – skládaly podle předlohy slova spojená s lidským tělem, poté jsme hráli hru „na tělo“ s názvy souvisejícími s lidským tělem. Během cvičení jsme se snažili uvědomit si práci srdce, plic a našich svalů a některé i pojmenovat. Probírali jsme oběhovou a dýchací soustavu a hráli různé hry pro uvědomění si našeho dechu a práce s ním.
V pátek jsme si zopakovali práci s písmeny, zkusili jsme si sluchovou syntézu, ukazováním na našem těle jsme si zopakovali názvy částí těla a nakonec jsme dělali grafomotorické cvičení s básničkou. Před odchodem ven proběhla zkouška písní na mši.
Odpoledne děti odpočívaly s četbou knihy „Káťa a Škubánek“, společně pracovaly na obrysech postavy člověka – dokreslovaly obličej, vystřihovaly a lepily kosti, některé jsme se učili i pojmenovat, pracovaly u stolečku – navlékaly řetězy, lepily vatu na stromy, skládaly puzzle. Vysvětlovali jsme si, k čemu jsou potřebné svaly, kosti a klouby, zkoušeli jsme se pohybovat „bez kloubů“.
Písnička „Sem a tam“
„My dáme ruku sem, my dáme ruku tam, my dáme ruku sem a tak s ní zatřesem.
Uděláme holky, kluci rotaci, ať máme legraci.“ (vyměňujeme části lids. těla)
Grafomotorické cvičení s básničkou: „Šla babička do městečka, koupila tam dvě vajíčka. Dědečkovi hůlčičku a hřebínek pro Marušku. Svázala to do uzlíčku. Ještě mýdlo, pecen chleba – toho je vždy hodně třeba. Na zahrádku hrabičky, pro Jiříka motyčky.“
|
|